Parlamentul European a ajuns la un acord cu privire la noile reguli de taxare rutiera pentru vehiculele care utilizeaza reteaua de transport transeuropean (TEN-T), inclusiv pentru camioane. Astfel, va avea loc o tranzitie de la tarifarea bazata pe durata de timp la cea pe bazata pe distanţa parcursă. Vehiculele cu emisii mai mici de CO2 se vor bucura de o serie de beneficii.

Acordul la care au ajuns Parlamentul și Consiliul European va actualiza regulile care definesc taxele pe care statele membre UE le pot impune camioanelor, autobuzelor și autoutilitarelor. Scopul noilor reguli este de a schimba sistemul de taxare rutieră bazat pe timp (viniete) cu un sistem bazat pe distanță (kilometri parcurși), pentru a reflecta mai bine principiile „poluatorul plătește” și “utilizatorul plătește”.

În plus, UE intenționează să încurajeze utilizarea mai largă a vehiculelor cu impact redus asupra mediului. Prin urmare, țările UE vor trebui să stabilească taxe diferite pentru camioane și autobuze pe baza cantității emisiilor de CO2. Modalitatea exactă de definire a tarifelor pe baza emisiilor va fi decisă ulterior.

De la viniete la taxe de drum bazate pe numărul de kilometri parcurși

Cea mai importantă decizie este eliminarea din rețeaua de transport transeuropean TEN-T, începând cu 2029, a vinietelor pentru vehiculele grele (camioane și autobuze) și aplicarea, în schimb, a taxelor bazate pe distanța parcursă.

Cu toate acestea, statele membre vor putea în continuare să păstreze vinietele pentru anumite părți ale acestei rețele, dacă pot dovedi că noul mod de taxare ar însemna costuri disproporționate în raport cu veniturile preconizate”, se menționează în comunicatul Parlamentului European.

Modificările normelor de taxare rutieră pot fi extinse asupra vehiculelor comerciale ușoare

Noile reguli vor fi aplicate nu doar vehiculelor grele, ci și vehiculelor comerciale ușoare, cum ar fi camionetele, microbuzele și autoturismele. Țările UE care aleg să taxeze aceste vehicule vor putea utiliza ambele sisteme de taxare rutieră.

Pentru a se asigura că utilizatorii ocazionali și șoferii din alte țări ale UE sunt tratați în mod echitabil, acordul provizoriu prevede, de asemenea, un plafon tarifar pentru viniete, precum și perioade de valabilitate mai scurte (o zi, o săptămână sau 10 zile).

La cinci ani de la intrarea în vigoare a acestor norme, Comisia va evalua practica de taxare a vehiculelor comerciale ușoare pentru a decide dacă camionetele utilizate în scopuri comerciale ar trebui să fie supuse acelorași modele de tarifare ca și camioanele și dacă ar trebui să existe norme mai stricte privind taxele rutiere pentru autoturismele private”, se menționează în comunicat.

Este nevoie de mai multă transparență

La trei ani de la intrarea în vigoare a normelor convenite, statele membre vor raporta publicului cu privire la taxele de drum, deoarece este important ca veniturile generate de aceste taxe să contribuie la transportul durabil, infrastructură și mobilitate.

Eliminarea vinietei pentru vehiculele grele va standardiza sistemul care este în prezent excesiv de fragmentat. Sunt foarte încântat că am obținut introducerea vinietei de o zi pentru toate vehiculele aflate în circulație, care va permite călătorilor aflați în tranzit să plătească un preț corect pentru călătorie”, a declarat raportorul PE, Giuseppe Ferrandino.

Acordul informal privind eurovinieta trebuie încă aprobat de către Comitetul Reprezentanților Permanenți al Consiliului și de Comisia Parlamentului pentru Transporturi și Turism, apoi de Consiliu și Parlament în ansamblu.

trans.info