Revenire la stil obişnuit



Asociaţia Internatională Transport Auto

Cum să păstraţi spatele sănătos fiind la volan?

CUM SĂ PĂSTRAŢI SPATELE SĂNĂTOS FIIND LA VOLAN?

Oricît ar părea de curios, însă, şezînd, spatele oboseşte mai tare, decît în picioare (nevorbind despre poziţia orizontală). Dar dacă petreceţi astfel multe ore, în plus – cu mîinile încordate şi capul plecat … Salut, handroză cervicală şi/sau lombar-sacrală!

Gîtul şoferului
Majoritatea din noi cunoaşte plăcerile handrozei cervicale: anume ea devine cauza durerilor de cap durabile, ţiuitului în urechi, întunecării în faţa ochilor sau altor tulburări de vedere, precum şi a insomniei, sincopelor, durerilor în umere şi palme.
Şoferii în acest sens dispun de un factor suplimentar de risc: accidentele rutiere. Odată cu lovitura din spate, gîtul în primil rînd se dezdoaie brusc înapoi, după ce tot atît de brusc se îndoaie înainte;  odată cu lovitura frontală – se întîmplă acelaşi lucru, însă, în succesiune inversă. Aceasta este aşa numită traumă cu efect de nuia. Apropo, ciocnirea din spate este mai periculoasă – de regulă, ea vine pe neaşteptate şi noi nu dovedim să ne pregătim pentru a ne proteja de lovitură.

Lombarul şoferului
La handroza lombar-sacrală, durerea, de regulă, apare pe neaşteptate. Omul s-a aplecat, iar să se îndrepte nu poate – spatele parcă ar fi străpuns cu o andrea încinsă. Ferească Dumnezeu să se întîmple una ca asta la volan!
Există şi o altă variantă – medicii o numesc «lumbalgie»: durerea este mai puţin intensivă, asemănătoare cu cea dentală, spatele doare permanent şi nu permite să uiţi de el nici pe un minut.
Însă, mai rău decît durerea este instabilitatea coloanei vertebrale. Dacă vorbim despre forma gravă a handrozei, discurile intervertebrale nu mai fixează vertebrele, care la rîndul lor se mişcă din loc, şi apar deja probleme cu organele intestinale. Dacă a ajuns pînă la o astfel de stare, atunci singura ieşire este operaţia chirurgicală.

Stăm bine pe şezute
Deci, ce avem să facem pentru a ne păstra spatele odihnit în perioada de vară într-o stare decentă?
În primul rînd, staţi pe şezute în mod corect. Amintiţi-vă, cum aţi fost instruit încă la şcoala auto: reglaţi scaunul, ridicaţi barba, priviţi direct la drum. Nu vă lăsaţi pe spetează! Cînd staţi la volan, aplecaţi-vă puţin înainte astfel, încît genunchii să fie ceva mai sus de nivelul şoldurilor, regiunea lombară atinge speteaza (se poate de ataşat o pernuţă). Apropo, acest lucru trebuie să devină pentru dumneavoastră o regulă: unde n-aţi fi stat dvs., picioarele trebuie să atingă podeaua. Încă mai bine să le puneţi pe un suport astfel, încît genunchii să fie mai sus de nivelul şoldurilor.
În al doilea rînd, cînd urmaţi un drum lung, purtaţi corsetul – o curea lată din material elastic strîns cu garniture întăritoare în regiunea lombară. Dacă problemele cu coloana vertebrală deja există, folosiţi-l şi pentru curse de scurtă durată. Şi în genere, mai bine îndrăgiţi corsetul: la urma urmei, cei din jur nu-l văd, iar dvs. vă bucuraţi de un avantaj absolut.
În sfîrşit, dacă vă doare spatele, dar la volan trebuie să mergeţi, atunci învăţaţi-vă să urcaţi în maşină corect, fără a trauma coloana vertebrală.
Încă aflîndu-vă lîngă autovehicul, întorceţi-vă cu spatele la locul de şedere. Încordaţi muşchii abdomenului şi feselor şi aşezaţi-vă lent, îndoind genunchii. V-aţi fixat pe scaun? Acum întoarceţi încet corpul şi trageţi picioarele, unul după altul, în salon. Coborînd din vehicul, acţionaţi în ordine inversă.

Pentru cei mai persistenţi
O altă regulă importantă este să faceţi pauză la fiecare 1,5 - 2 ore de parcurs. Coborîţi din vehicul, plimbaţi-vă, mişcaţi din mîini, umere, chiar puteţi să săriţi puţin. Iar dacă condiţiile permit şi voinţa puternică e mare, faceţi cîteva exerciţii simple.
•    Puneţi picioarele la lăţimea umerelor, pumnii puneţi-vă în şale, îndoieţi puţin genunchii şi curbaţi-vă uşor înapoi. Aplecîndu-vă, trebuie să vă încordaţi astfel, încît să simţiţi vibraţia musculară în şale, muşchii abdomenali şi sub genunchi. Încremeniţi în astfel de poziţie şi reţineţi respiraţia la tragerea aerului pe 10-15 secunde.
•    Dacă aveţi posibilitate (de exemplu, undeva pe şosea în afara oraşului), este foarte folositor să staţi atîrnat un timp – aceasta degrevează spatele şi chiar aşează la loc vertebrele.
•    Aşterneţi pe pămînt covoraşul din vehicul. Culcat pe spate, îndoieţi picioarele în genunchi, cuprindeţi-le cu braţele şi rostogoliţi-vă parcă aţi fi un leagăn de copii. Acest exerciţiu pune bine la loc vertebrele regiunii pectorale şi lombar-sacrale.


AERUL POLUAT DE ORAŞ DAUNEAZĂ ACTIVITĂŢII CREIERULUI

Chiar şi un mic impact al eşapamentelor de vehicule produce efectul negativ asupra activităţii creierului.
Prima dată savanţii olandeji au stabilit, că nano-particulele mici ale aerului poluat schimbă activitatea creierului, iar impactul durabil al gazelor de eşapament împiedică funcţionalitatea normală a creierului.
Pentru a efectua studiul, savanţii i-au rugat pe voluntari să petreacă o oră într-o odaie specială, umplută cu aer curat, dar şi cu eşapamente de motor diesel, concentrarea cărora a corespuns nivelului înalt al substanţelor toxice în tipicul mediu ambinat al unui megapolis. Totodată, specialiştii au luat însemnările electroencefalogramei, care permit de a urmări semnalele în creier şi undele cerebrale.
Medicii au stabilit, că după circa 30 de minute particulele poluate începeau să acţioneze negativ asupra creierului, trezind semne de încordare şi modificînd prelucrarea informaţiei în scoarţa cerebrală. Încordarea acidică este consecinţa penitrării chimicaliilor periculoase în ţesutul organismului la inspirarea aerului poluat şi, de asemenea, este implicată în multe dereglări degenerative, cum ar fi bolile Parkinson şi Alzheimer, adaugă neurologii.

EXERCIŢII PENTRU COADĂ

Şoferii în ambuteiaje sunt fără îndoială presaţi de oxigen. Gazele de eşapament duc la otrăvire toxică şi dereglarea metabolismului.
Aceasta, la rîndul său, duce la dereglarea greutăţii şi provoacă insuficienţă cardiacă şi, astfel, infarcte, hipertensiune şi dureri de cap. Dar asta nu e totul.
Poate, că o altă problemă de dimensiune a şoferilor constituie aflarea durabilă pe şezute. Medicii spun, că din această cauză se dezvoltă bolile neurologice, radiculita şi handroza. Însă, e şi mai rău, că pentru bărbaţi hemostaza în bazinul mic graţie vieţii sedentare duce la hemoroizi, prostatită şi chiar impotenţă.
Însă, şi asta nu e totul. Medicii mai vorbesc despre dezvoltarea unei noi fobii la automobilişti. I-au dat chiar şi o denumire – «frică de ambuteiaj».
Psihologul Irina Kliuca povesteşte, că tot mai des la ea se adresează pacienţii cu boli de nervi, care se tem sau, din contra, devin agresivi în ambuteiaje.

Oare circulaţia pe străzile oraşului este atît de îngrozitoare?
Aici sunt multe nuanţe. Ritmul oraşului şi aşa este nebun, încă se mai adaugă atîta încordare la drum – trebuie şi regulile să respecţi, şi să nu nimereşti în accident, şi să nu dai de un dement cu armă (precum se întîmplă la timpul de azi), dar şi să mai dovedeşti la lucru (sau acasă)… În prezent rar se întîmplă, ca şoferul, aflîndu-se la volan, să fie în stare de linişte sufletească. Iată şi un exemplu simplu: calculaţi de cîte ori într-o cursă dvs., cu voce tare sau în gînd, îi înjuraţi pe colegii de circulaţie, care nu v-au intrat în voie. Doar din curiozitate…

Cum să-i lecuim pe aceşti şoferi psihic instabili?
«Amatorii auto înrăiţi» într-adevăr au nevoie cel puţin uneori să se despartă de vehiculele sale. Trebuie să se ocupe de casă, vilă, să plece în împrejurimile oraşului – acum degrabă lumea va începe să meargă cu schiurile. Se poate de îmblat la bazin… Şi ce mai distracţii îşi poate găsi un om matur!
Doar priviţi, în ce se transformă automobilele: ăştia nu mai sînt deja obiecte de lux, şi nici mijloace de circulaţie, ele sînt adevărate refugii de oţel. Oamenii îşi îndoapă maşinele cu telefoane, televizoare, aduc în portbagaj pături «pentru orice eventualitate», păhărele, farfurii din plastic, o mulţime de agende, ochilari, casete, discuri… Şi în afară de aceea, alune, bombonele, «pentru a nu fuma», şi o mulţime de alte fleacuri. Un adevărat stoc strategic în cazul unui război atomic!
Opinia psihologilor a fost împărtăşită şi de către terapeuţi. Pe cîte ne-au povestit în una din clinicile capitalei, «nu degeaba în ultimil timp se reclamează atît de activ remediile «pentru bărbaţi».
Cuvintele «prostatită» şi «impotenţă» demult nu mai sînt ceva extraordinar, - a explicat medicul-terapeut Evghenii Fomenko.
Aceste boli din an în an devin tot mai actuale pentru bărbaţii în general, iar pentru bărbaţii-şoferi – cu atît mai mult. Deşi deseori bărbaţii îşi strică lor însăşi. Ştiind specificul organismului propriu, ei ca într-adins exagerează cu încălzirea scaunului în vehicul. Sau cuplează încălzitorul la maxim şi merg, respirînd cu duhoare înfierbîntată.
Iar vara, din contra – ori îşi răcesc organismul cu aer condiţionat, ori deschid ferestrele pînă cînd răcesc la gît şi şale. Nici o imunitate nu va rezista astfel de zeflemisiri. Doamnele sînt ceva mai înţelepte în acest sens. Şi cu aceleaşi încălzitoare sînt mai prudente – femeile ţin să se gîndească la piele.

Ce sfaturi se poate de dat ostaticilor ambuteiajelor?
Aveţi grijă de sănătate, faceţi mai mult lucru fizic, nu staţi nemişcat pe scaunul şoferului. Măcar şi cumpăraţi-vă un aşternut pentru masaj – cît de cît vă veţi dezmorţi spatele. Acum doar există nu numai aşternuturi «preistorice» – din bile, sînt şi moderne – pe baterii.
Şi dacă, din contra, trebuie să vă relaxaţi, atunci, după spusele medicului, cărţile audio sînt foarte utile în maşină. O vorbire domolă, care nu irită, subiectul lung… Este o modalitate perfectă de a se depărta de la gînduri apăsătoare!

Sursa: Medinfo.com.ua


Înapoi la listă

(votes: 8, rating: 3.46)