You are currently viewing Tendințele pieței de transport rutier pentru următorii 6 ani

Tendințele pieței de transport rutier pentru următorii 6 ani

 20 martie 2024, București – Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a lansat analiza Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030”. Studiul detaliază tendințele industriei transporturilor rutiere, urmărind evoluțiile și impactul în piață. El mai evidențiază și creșterea cererii de servicii de transport rutier, subliniind rolul său crucial în comerțul intern și internațional.

Analiza este axată pe patru componente majore:

  • previziuni macroeconomice și importanța transporturilor rutiere în economie,
  • evoluții și prognoze ale pieței transporturilor,
  • analiza factorilor care influențează piața (costuri, reglementări, bune practici, digitalizare, decarbonizare, Schengen),
  • piața transporturilor din România în context european,
  • bune practici în transportul rutier de marfă.

Radu Dinescu, Secretar General al UNTRR: “Această analiză reprezintă un pas deosebit de important în înțelegerea și modelarea viitorului transporturilor rutiere din România. Suntem mândri să contribuim la o viziune inovatoare și sustenabilă pentru acest sector vital, asigurând astfel prosperitatea și siguranța în transporturile naționale. Studiul nu doar că oferă o perspectivă valoroasă asupra stadiului actual al transporturilor rutiere din România, dar evidențiază și direcțiile noastre strategice pentru viitor. Ne-am angajat să promovăm o industrie de transport rutier robustă, adaptabilă, echitabilă și sustenabilă Puteți citi analiza Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030” aici:https://piata-transporturilor.ro/

Conform studiului, piața transporturilor rutiere a ajuns la o valoare de aproape 19 miliarde euro în anul 2023, dintre care 17 miliarde euro a fost transportul rutier de marfă, ritmul mediu anual de creștere al ultimilor 5 ani fiind de 8,5%.

În ciuda numeroaselor provocări, sectorul transporturilor rutiere este primul exportator de servicii al României cu 7,81 miliarde euro în 2023, în fața exportului de servicii IT de 7,772 miliarde euro și cu un sold pozitiv (export-import) de 6,226 miliarde de euro, înaintea soldului serviciilor informatice de 5,9 miliarde euro.

Contribuția transporturilor rutiere la formarea PIB a fost de 3% în anul 2022, iar 2,6% a provenit de la segmentul transporturilor rutiere de mărfuri.

Studiul mai subliniază că sectorul transportului rutier continuă să fie coloana vertebrală în logistica mărfurilor. În ultimii doi ani acesta a reprezentat 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) sau 72% (exclusiv maritim) din parcursul total al mărfurilor măsurat în milioane tone – kilometri.

În concluzie, deși transportatorii români au de înfruntat numeroase provocări economico -financiare și legislative, activitatea lor rămâne remarcabilă, mai arată studiul „Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030”.  De pildă, din totalul comerțului exterior de mărfuri al României (milioane tone), transportatorii români transportă 57% din importurile de mărfuri ale țării și 66% din exporturi.

TOPUL performanțelor industriei transporturilor rutiere din România la nivel european

  • Deținem locul 6 în UE la transportul rutier de mărfuri (ca valoare a pieței) deși reprezentăm a 12-a economie ca mărime din UE;
  • Locul 3 la transportul rutier internațional bilateral;
  • Locul 3 la transporturile rutiere internaționale cross-trade operate de un transportator român între alte țări din UE, după Polonia și Lituania
  • Locul 3 la transporturile în regim de cabotaj operate între două locații de încărcare/descărcare din interiorul unei alte țări UE, după Polonia și Lituania.

În 2022 transportatorii români au deținut 4% din piața transportului rutier de marfă din UE, cu toate că economia României reprezintă doar 1,8% din PIB-ul UE.

TENDINȚE. Piața serviciilor anexe transporturilor va crește într-un ritm mai accelerat decât economia românească, în ansamblu, datorită poziționării strategice a țării, cu ieșire la Marea Neagră, și datorită faptului că România încă este o țară emergentă.

Articolul original îl găsiți pe untrr.ro

Leave a Reply